nuffnang

Thursday 6 November 2014

Makanan untuk anak Cerdik

 

Semua ibu bapa inginkan anak yang pintar. Tetapi bagaimana cara unutk mendapatkan anak yang pintar. Tahukah anda bahawa, untuk mendapatkan anak yang pintar mestilah bermula daripada kandungan lagi. Ibu bapa perlu membekalkan makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi ketika dalam kandungan.  Kita lihat makanan terbaik untuk otak.


10 Makanan untuk perkembangan Otak

 



1. Coklat atau koko
Coklat memang digemari ole semua peringkat umur terutamanya kanak-kanak kerana rasanya yang sangat lazat. Tepung coklat sebenarnya sangat berkhasiat kerana ia mengandungi 'antioxidants' paling bertenaga  yang penting untuk membantu meningkatkan aliran darah yang membawa oksigen ke otak.

2.  Ikan
Asid lemak atau dikenali sebagai omega 3 yang terkandung dalam ikan amat bermanfaat untuk tubuh. Sebagai contoh, omega3 membekalkan banyak oksigen ke otak lalu membolehkan otak anda menyimpan banyak maklumat baru di samping mengekalkan memori lama atau yang sedia ada.  Antara jeinis ikan yang mempunyai banyak asid lemak ialah ikan haring, salmon dan tuna.

3. Kekacang dan Bijian
Pelbagai jenis makanan yang mengandungi kekacang  dan biji-bijian seperti hazelnut, kacang tanah, almond, walnut, pecans dan sebagainya adalah benar-benar baik untuk kesihatan otak. Hal ini demikian kerana ia juga mengandungi Omega-3 serta Omega-6. Ia telah diketahui  sebagai anti-depressants kerana mereka membantu anda berfikir positif.
 
4.  Sayuran Hijau
Sayuran hijau seperti kobis, bayam dan lain-lain sangat bagus untuk otak anda kerana menmgandungi vitamin B6, vitamin B12 yang sangat membantu ketika kita perlu mengingati maklumat lama dan memproses maklumat  yang baru saja anda pelajari.

5.  Serbuk Kari
Kari mengandungi antioksidan yang melawan penuaan otak dan memelihara fungsi kognitif semasa  umur manusia menjadi tua .Kari  juga mengandungi antioksidan untuk melawan kerosakan 'radial' bebas yang menyebabkan peradangan dan penyakit lain.

6. Beri
Beri yang penuh dengan anti-oksidan sangat baik dalam meningkatkan kemahiran motor dan kemampuan belajar secara keseluruhan sementara flavenoid sangat baik untuk meningkatkan memori. 

7.  Teh 
Teh atau teh hitam mengandungi catechin  sangat bermanfaat bagi otak. Katekin membuat fikiran segar dan tajam, juga mencegah keletihan mental. Baik teh hitam dan teh hijau sangat baik untuk kesihatan.

 8.  Tiram
Tiram  kaya dengan zat besi dan zink  yang memelihar  otak sentiasa tajam dan berkemampuan untuk meningkatkan daya ingatan. Ini adalah makanan laut kedua yang paling sihat dan sangat berguna bagi otak manusia.

9.  Telur
Telur mengandung vitamin B12 dan lesitin.  Vitamin B12 bukan saja mencegah penyusutan otak yang terjadi akibat penuaan, tetapi juga mencegah penyakit Alzheimer. Walaupun  telur mengandung kolesterol tinggi tetapi ia juga mengandungi choline yang tinggi, yang merupakan bahan pembinaan sel otak.


10.  Bijirin
Semua jenis bijirin terdiri daripada vitamin B6 yang penuh dengan timin, sangat berguna untuk meningkatkan memori. Bijirin juga meningkatkan aliran darah ke otak dan amat diperlukan dalam  membantu fungsi otak



Satu daripada 10 makanan untuk otak ialah ikan. Kebanyakkan nya, kita tidak mengambil ikan setiap hari . Oleh itu Shaklee telah memudahkan kita untuk mendapatkan omega 3 dari ikan. Omega Guard adalah salah satu produk minyak ikan yang terbaik yang membantu perkembangan otak.
Omega Guard boleh di ambil oleh ibu hamil, ibu menyusu dan kanak-kanak. Ini bermakna, otak bayi dapat menerima Omega 3 bermula dari dalam kandungan lagi. Ia nya selamat untuk semua peringkat.
Apa tunggu lagi, jom dapatkan sekarang. Shaklee menawarkan pembelian 6 botol percuma 1 botol atau pembelian 2 botol diskaun 5%.  
UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN BOLEH HUBUNGI:
 W.NORHANISAH W.IBRAHIM (SID :1099244)
 CALL/SMS/ WHATSPP: 0137598069( NISAH)
 FB PAGE: Jom Sihat dan Bertenaga 
FB: Hanisah Ibrahim

8 comments:

  1. Omega Guard shaklee sememangnya omega 3 yang mempunyai DHA dan EPA yg terbaik :D

    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  2. Sedapnya nampak telur tu... Cantik bersih je... hihihi... Jom jaga pemakanan agar lebih sihat...


    Cawangan Shaklee Seluruh Malaysia

    ReplyDelete
  3. baru tau serbuk kari merupakan antara makanan untuk perkembangan otak..thanks for info..

    jom dapatkan Set berpantang yang murah dan terbaik

    ReplyDelete
  4. Anak Cik Iman baru 3 bulan ekekek kena tunggu dulu

    ReplyDelete
  5. siapa yang tak nak anak cerdik kan? kalau boleh amalkan selalu minyak ikan dan makanan lain..insyaAllah..

    ANAK TAK NAK MAKAN NASI; SIHAT KE TAK?

    ReplyDelete
  6. minyak ikan memang bagus sebab ada DHA..elok juga ditambah dengan kurma

    CARA MERAWAT DEMAM DENGAN CEPAT DAN BERKESAN

    ReplyDelete
  7. anak saya start masuk darjah 1 tahun depan..kena konsisten beri omega. kadang2 asyik skip je...

    Mertua Suruh Suami Kahwin Lain Kerana Isteri Lambat Hamil | Diari Mama

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen anda..Terima kasih =)