nuffnang

Monday 27 October 2014

ESP Mempunyai 9 Asid Amino Perlu


Assalamualaikum..

Rasanya semua pernah dengar asid amino. Tetapi adakah anda tahu apa itu asid amino? 

Asid amino merupakan sebatian organik biologi yang terdiri mempunyai kumpulan berfungsi amina dan asid karboksilik,  dengan rantai sisi yang khusus untuk setiap asid amino. Terdapat lebih daripada 500 jenis amino asid yang telah dikenal pasti yang boleh diklasifikasikan dalam pelbagai cara.

Protin terdiri lebih daripada 20 jenis asid amino yang setiap satunya akan menghasilkan jenis protin yang berbeza mengikut kepada keperluan protin dan enzim yang diperlukan oleh tubuh manusia.

Terdapat asid amino yang dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh manusia dan ada asid amino yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh manusia.

Asid amino yang dihasilkan oleh tubuh manusia dipanggil asid amino tidak perlu.Asid amino yang tidak dapat dihasilkan oleh manusia dan harus diperolehi dari sumber pemakanan dikenali sebagai asid amino perlu.  Asid amino perlu sangat penting untuk tabuh badan manusia.


9 ASID AMINO PERLU

  • Histidine – Ia digunakan oleh badan untuk membina dan mengekalkan tisu yang sihat. Tahap histidine yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal yang baik.
  • Isoleucine –  Ia diperlukan oleh  badan untuk proses sintesis hemoglobin, iaitu unser utama sel darah merah.
  • Leucine – Bermanfaat untuk kulit, tulang dan rangkaian penyembuhan luka. Ini mendorong hormon pertumbuhan sintesis.
  • Lysine – Diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang pada anak-anak, membantu dalam penyerapan kalsium dan menjaga keseimbangan nitrogen yang penting dalam tubuh, menghasilkan antibodi, hormon, enzim, pembentukan kolagen serta pembaikan rangkaian. Lysin juga membantu tubuh menyerap kalsium, dan memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen, suatu zat yang penting untuk tulang dan rangkaian, termasuk kulit, tendon, dan tulang rawan.
  • MethionineMerupakan antioksidan. Ini membantu dalam pemecahan lemak dan membantu mengurangkan degenerasi otot. Ini juga baik untuk kesihatan kulit dan kuku.
  • Phenylalanine – Bermanfaat bagi kesihatan sistem saraf. Ia meningkatkan memori, mengurangkan kemurungan dan meningkatkan nafsu makan.
  • Threonine Menyeimbangkan protein dalam badan supaya tidak ada kekurangan atau banyak protein. Membina protein daripada asid amino yang membentuk tisu badan dari rambut hingga kaki dan menstabilkan paras gula dalam darah.
  • TryptophanDiperlukan untuk sintesis neurotransmitter serotonin. Ini membantu meringankan migrain dan kemurungan. (Makanan sumber triptofan).
  • ValinePenting untuk pembinaan otot. Kesan sampingan kandungan valine dalam tubuh termasuk halusinasi. Kelebihan valine pertumbuhan normal, memperbaiki rangkaian, mengatur kandungan gula darah, dan memberikan tenaga kepada tubuh. Valin membantu merangsang sistem saraf pusat, dan diperlukan untuk fungsi mental yang normal.
 Oleh itu, kesemua 9 asid amino perlu ini ada terkandung di dalam ESP Shaklee. Setiap asid amino perlu memainkan peranan penting dalam tubuh badan kita. Asid amino ini pula memang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia dan perlu diambil dalam pemakanan. 

asid amino untuk bina otot

Jom dapatkan ESP sekarang kerana ESP mengandungi kesemua asid amino perlu dalam hidangan harian anda. Mudah kannn...





UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN BOLEH HUBUNGI: 
W.NORHANISAH W.IBRAHIM (SID :1099244) 
CALL/SMS/ WHATSPP: 0137598069( NISAH)
 FB PAGE: Jom Sihat dan Bertenaga
 FB: Hanisah Ibrahim

4 comments:

  1. ESP ni memang bagus dan banyak sangat khasiatnya.rugi sapa yang tak suka

    Cara Cepat Hamil Pasangan Perhubungan Jarak Jauh | Diari Mama

    ReplyDelete
  2. saya amalkan esp masa bulan puasa, hasilnya tak rasa lapar sgt, dan paling best parut2 dah pudar..yeay

    Offer tinggal beberapa hari je lagi -->> PELUANG BERAMAL DENGAN BELIAN MEAL SHAKES

    ReplyDelete
  3. Orang yang betul2 mengenali ESP sahaja tahu khasiatnya..

    ReplyDelete
  4. saya minum ESP untuk lbih knyang dn tambah susu..memang terbaik

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen anda..Terima kasih =)